אלוית חיים

הורות כחוויה חיובית

כמה קשה לי כשהילדים שלי לא מקשיבים לי

אחת התלונות הנפוצות ביותר של הורים לילדים צעירים, היא שילדיהם אינם מקשיבים ואינם משתפים פעולה.
תחושת התסכול בהחלט מובנת, כי הניסיון להטמיע הרגלים טובים והתנהגות חיובית בילדים עשוי לפעמים להרגיש כמו משימה בלתי אפשרית.
יחד עם זאת, חשוב לזכור שהילדים בשלבים המוקדמים של החיים נמצאים בתהליך מתמיד וקבוע של למידת העולם, הבנת המציאות, התבוננות במבוגר וחיקוי.
הם מנסים בכל כוחם להבין את מערך היחסים בתוך המשפחה ולכן, ככל שנשקיע יותר בתקשורת אפקטיבית, ברורה ויעילה ובבניית שותפות עם הילדים, כך נגדיל את הסיכוי שהם יקשיבו וישתפו פעולה.
כדי לסייע לכן להתמודד עם האתגר הזה, ריכזתי כמה דרכים פרקטיות לגייס את הילדים לשיתוף פעולה.
הדרכים האלו משלבות עקרונות של תקשורת חיובית, חיזוק חיובי ודוגמה אישית (בהתאם לגישה שלי), ויכולות להקל עליכן לנהל את חיי המשפחה בצורה נעימה ויעילה יותר.
הנה הן לפניכם:

יצירת תחושת שייכות ושותפות
שיתוף בקבלת החלטות : ילדים אוהבים להרגיש מעורבים. תני להם לבחור בין שתי אפשרויות, כמו מה לאכול לארוחת ערב או איזו משימה לעשות קודם. כשהם מעורבים בקבלת החלטות, הם משתפים פעולה באופן יעיל יותר.
הגדרת תפקידים : תני לכל ילד תפקיד ייחודי במשפחה. למשל, "אחראי הצעצועים" או "עוזר המטבח". כך על הדרך את גם מחזקת ביטחון עצמי, תחושת ערך ומגבירה עצמאות.

הצבת ציפיות ברורות
תקשורת ברורה : הסבירי מה את מצפה מהם בצורה ברורה ופשוטה. למשל, במקום לומר "תהיו טובים", תגידי "אני רוצה שתאספו את הצעצועים ותשימו אותם בקופסה"
הדגשת החשיבות : הסבירי מדוע המשימה חשובה ומה התוצאה החיובית של ביצועה: כשהכל יהיה מסודר יהיה לנו מקום לפתוח את הפאזל החדש / נוכל לשבת לאכול / יהיה לכם זמן לעוד פרק לפני ארוחת הערב

חיזוקים חיוביים, עידוד ותודה
שבחים ועידוד : כאשר הילדים מבצעים משימה, חזקי אותם על כך. דאגי תמיד לחיזוקים ספציפיים כי הם יעילים יותר, למשל "אני מאוד שמחה ששטפת את הצלחת שלך, זה עוזר לנו לשמור על הבית מסודר"
המילה הקטנה " תודה " משפיעה עלינו מאד כילדים וגם כמבוגרים. אל תשכחי להגיד "תודה" כשהם מסדרים את החדר, עוזרים לאחים הקטנים/הגדולים, עומדים בזמנים או נכנסים למקלחת ללא מאבק

הגברה המורל
תחרות ידידותית : ארגני תחרויות קצרות כמו: מי מסדר את החדר הכי מהר, מי שם את כל הקוביות ראשון בארון, מי מצליח לרחוץ ידיים ולהיות מוכן ליד השולחן לפני שאני מגיעה..
שירים ומשחקים : שירי שירים, שימי מוזיקה, החליטי על דילוגים בדרך למקלחת, חפשי בהומור את המברשת מתחת לארון או בתוך הציפית. עזרי להם לעשות כיף במהלך משימות שהם פחות אוהבים..

מודל לחיקוי
דוגמה אישית : אל תשכחי שהם מסתכלים עלייך ורואים איך את מתנהגת כשקשה לך, כשלא בא לך, כשאת דוחה דברים, כשאת מוותרת לעצמך. תהיי דוגמא אישית חיובית עבורם, תישארי בעלת מוטיבציה גם כשקשה לך ותדברי בנועם גם כשאת כועסת.
התגייסות משפחתית : כשכל המשפחה מתגייסת לביצוע משימה יחד, הילדים חווים את המשימה אחרת. המשימה הופכת למשפחתית ולכן חשובה לכולם. הילד רואה שהוא "כמו כולם" ו"שייך לכולם" וזה עוזר לו להתגייס.
למשל – בואו נסדר את הבית לפני ארוחת ערב. אני אדאג לסלון ומה אתה בוחר לסדר?

עקביות ויציבות
שגרה ברורה : קיום שגרה קבועה עוזרת לילדים להבין מה מצופה מהם ומתי. אם בכל בוקר מצחצחים שיניים לפני הגן, המאבקים לא ישאו פרי וייעלמו מעצמם, כי זה הדבר הברור מאליו לעשות.
הצבת גבולות : היי עקבית בגבולות ובציפיות. חשוב שהילדים ידעו מה קורה כשלא מקשיבים ומה קורה כשכן. החליטי מראש איך את נוהגת כשהם משתפים פעולה (כמו שציינתי למעלה) ומה קורה במידה ולא משתפים פעולה.
ככל שתהיי ברורה ועקבית, הם יפנימו מהר יותר את המסרים

זמן איכות
פעילויות משותפות : הקדישי זמן לפעילויות משותפות מהנות לאורך היום והשבוע.
זמן איכות יחד וגם זמן של שהייה משותפת או פעילות משותפת, יכולים מאד לחזק את הקשר ולעודד הקשבה ושיתוף פעולה בזמנים מאתגרים יותר.

ולאחר כל זאת, אם תרצי עזרה וסיוע, אם תרצי בשיחה לברר דברים ולדייק את ההורות שלך כדי לפתור אתגרים, מוזמנת כאן לראות פרטים לגבי פגישות הדרכה איתי
https://alvithaim.com/horut/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top